Crysis olarak etiketli yazılar

Crysis’i Neden Orjinal Almalı?

Yıllardır Süren Kısır Döngü

Bunun niye böyle olduğunu biraz açayım isterseniz. Türkiye’de orjinal oyunların satılmasının önündeki büyük engeli, kısır döngüyü anlamalıyız önce.

– Türkiye’de orjinal oyun satılmıyor çünkü bu ülkenin şartlarına göre çok pahalı oyunlar
– Öyleyse firmalar Türkiye’ye daha ucuz fiyat uygulasalar orjinal oyun satılır
– Ama Türkiye’de fiyatlar İngiltere ve AB fiyatlarının altında olursa birisi burdan oyunları toplar, oralara kaçak olarak satıp firmaları zarara uğratır (geçmişte çokça yaşandı)
– O zaman oyunları tamamen Türkçe yapsınlar, Türkçe konuşan, Türkçe yazılı bir oyunu AB’ye satamazlar.
– Ama Türkiye’de orjinal oyun satılmıyor, şu an ki satış adetleri Türkçeleştirme masraflarını bile kurtarmaz.

Yıllaryılı bu kısır döngü yüzünden bu ülkede orjinal oyun satılmadı ve orjinal alan arkadaşlar da cidden yüksek fiyatlara ciddi bir fedakarlık yaparak aldılar. Ülkemizde vergiler yüksek olduğu için bugün orjinal oyun alan biri AB ve ABD’deki bir oyuncudan daha fazla para ödemek zorunda. Oyun ithalatçıları kendi kâr marjlarından kısarak bu fiyatları dengelemeye çalışıyor. Ama konsol oyunlarında olduğu gibi ithalatçı firma kendi hissesinden düşürmezse astronomik fiyatlara çıkıyor oyunlar.

CRYSIS Neden Bir Şans?

Yerli Kardeşler hiç bir maddi kaygı olmadan, ciddi zararlar etmeyi göze alarak Crysis’in Türkçeleştirmesini sağladılar. Tek dertleri ülkelerine fayda sağlamak, Türk oyuncularına bir hediye verebilmiş olmak. Dünki görüşmemizde de defalarca üstüne basarak “Eğer CRYSIS bu ülkede satılırsa, diğer firmalar da Türkiye’nin potansiyelini görür ve oyunlarını Türkçe çevrimi ile çok daha ucuza satmaya başlarlar” dediler. Gerçekten de CRYSIS başarılı olursa yıllardır içinde olduğumuz kısır döngüyü kırıp, gelişen bir oyun sektörü oluşturabiliriz. Bunun faydaları şunlar olur:

– Bütün oyunlar Türkçe olur, oyunları kendi dilimizde, adam gibi anlayarak oynarız. Yarım yamalak anladığımız, bir yandan oynarken bir yandan sözlük karıştırdığımız oyunlar mazide kalır.
– Bugün orjinal oyun alan arkadaşlar bunun yarı fiyatına almaya başlarlar oyunları.
– Orjinal oyun ESRB ve PEGI gibi sistemleri kullandığından oyuncuların yaşlarına uygun oyunlar almaları sağlanır. Medya’nın oyunlara saldırmak için bir gerekçesi kalmaz.
– Oyunlarımız orjinal olunca tüm oyunları adam gibi resmi sunucularından çok kişili oynamaya başlarız. Hem daha çok zevk alırız oyunlardan hem de profesyonel oyunculuk gelişir.
– Türkiye’de oyun geliştirmeye çalışan firmaların önü açılır. Bugün bir Türk firması yabancı bir dağıtımcı ile görüşme yaparken ilk sorulan ve asla cevaplanamayan soru “Siz kendi ülkenizde kaç oyun satabilirsiniz ki?”. Bu soruya cevap verebildiğimiz gün EA, Ubisoft, Vivendi gibi firmalar Türk geliştiricilerini desteklemeye başlayacak, bu ülkede oyun geliştirmek maceraperestlik ya da hobi olmaktan çıkıp gerçek bir iş haline gelecek.
– Oyunlar çok daha geniş kitlelere yayılır. Bugün pek çok casual oyuncu kopya oyun almak yerine hiç almamayı tercih ediyor.
– Kopya oyunlar üzerinden yayılan virüsler azalır.
– Bütün dünya bizi yazılım hırsızı olarak bilmez.

Ama CRYSIS başarılı olmazsa bundan sonra oyununu Türkçeye çevirmeyi düşünen firmalar CRYSIS bile satmadıysa bizim hiç şansımız yok, boşuna uğraşmayalım diye düşünecekler haklı olarak. Türk elinden çıkma, yılın en bomba oyunu, %100 Türkçe ve seslendirmeleri çok başarılı, fiyatı sadece 49 YTL (Kimi yerlerde 46’ya kadar düşürüyor) bir CRYSIS satmazsa bu ülkede, hangi oyun satar?

TÜRKÇE CRYSIS’i KOPYALATMA, KOPYASINI SATTIRMA

Az önce bu oyunun Türkçeleştirilmesinin bizlere bir hediye olduğunu söylemiştim değil mi? Bu hem de sadece seslendirmesi için 75.000$ harcanmış bir hediye. Yerli Kardeşler bu 75.000$’ın havaya gidebileceğini bile bile yıllar süren bir kararlılıkla yaptılar bunu. Bu bir hediye, yani artık bizim. Burda bir oyunun satış rakamını veya EA’in mali tablolarını tartışmıyoruz, Türk oyun sektörünün geleceğini konuşuyoruz. Bu bizim geleceğimiz, yıllarca daha kopya oyunlara mahkum kalmak istemiyorsak, adam gibi orjinalinden oynamak istiyorsak bütün oyunları ve bunun için eskisinden daha az ödemek istiyorsak işte fırsat, işte şans ve emin olun bu son şans. Bu oyunu başarıya ulaştırmak zorundayız. Yoksa ikinci bir CRYSIS olmayacak.

Neler Yapabiliriz

Türkçe CRYSIS’in başarılı olmasının ilk şartı kırılmaması elbette. Ancak İngilizce versiyonu şimdiden kırıldı ve Yerli kardeşlerin söylediğine göre bir dil kırıldı mı diğerlerini kırmak pek zor değil. Yine de orjinal Türkçe’si çıkmadan kopyası çıkamaz. Bu yüzden hareket etmek, birşeyleri değiştirmek için vaktimiz var. Benim aklıma gelen yapılabilecekler şunlar.

– Tüm arkadaşlarımızı oyunun orjinalini almaya ikna edelim. Kopyasını alan arkadaşlara aslında kendilerine kötülük yaptıklarını anlatalım.

– Genelde hack ve crack grupları gururlu kişilerdir ve dertleri yazılım devlerinin kullanıcılarını sömürmesine karşı çıkmaktır. Tanıdığınız crack gruplarına ulaşıp bunun ne kadar önemli olduğunu, CRYSIS’i kırmanın nasıl bir zarar vereceğiniz anlatalım.

– Kopya oyun satan dükkan sahiplerine ricada bulunalım Türkçe’sini satmamaları için. Bu oyun tutarsa ileride orjinal oyun satabileceklerini 2 milyona oyun satıp 1 milyon kazanacaklarına 50 milyona oyun satıp 10 milyon kazanacaklarını, baskınlardan korkmaları gerekmiyeceğini anlatalım.

– Elimizden geldiğince her yerde bu davanın sesini duyuralım, basında tanıdıklar varsa bu konuda haber üretmelerini istiyelim, forumlara ve topluluk sitelerine yazalım.

– Oyunlarla ve bilişimle alakalı her türlü websitesi, dergi, gazete köşesinden bu kampanyaya katılmalarını istiyelim. Bu kampanya Oyungezer’in değil Türk Oyuncularının kampanyası. Bu sayfada yazan herşeyi benim ya da dergimizin ismini kullanmaksızın olduğu gibi alabilir isteyenler. İsterlerse kendi kampanyaları gibi duyursunlar hiç sorun değil, yeterki herkes desteklesin bu davayı.

Benim aklıma gelenler şimdilik bu kadar. Ama lütfen siz de bu konuda düşünün somut öneriler getirin. Elbette ben 49 YTL de vermem bir oyuna illa kopyasını oynarım diyenler çıkacaktır. Ama onlar da İngilizcesini oynasın bir zahmet. En azından Yerli kardeşlerin özverisine ihanet etmemiş olurlar, vicdan azabı çekmeden oynarlar. Birileri bu oyunun kopyasını satacaksa da İngilizcesi olsun bu. Biz Türkçe CRYSIS’i sonuna kadar koruyalım.


Crysis

        Crysis

FarCry‘in yaratıcısı üç türk’ün sahibi olduğu Crytek tarafından hazırlanmakta olan Crysis oyunculara büyük yenilikler vadediyor. Crytek’in kendi ürünü olan CryEngine 2 motoru kullanacak oyunda gerçekçi ve zorlu yapay zeka bizi bekliyor. kusursuza yakın gerçekçilikte obje fizikleri ve etkileşimleri, zorlu yapay zeka, 32 oyuncuya kadar multiplayer desteği, rahat oynanabilirlik ve kurgusu sayesinde oyuncuyu saran hikayesi ile FPS türünde yeni bir sayfa açacak gibi görünüyor.

Oyunun FPS türüne getireceği büyük oynanabilirlik yeniliklerinin başlıcaları:

  • Nanosuit zırh. Karakterinizin kuvvet, hız yetenekleri ile ve zırh özelliklerini artıran özel giysi ekipmanı.
  • Çok seçenekli kamuflaj ekipmanı. Oyun esnasında mekan değişimine göre anında değiştirilebilen kamuflaj özelliği.
  • Görev çeşitliliği. Zengin görev havuzu ve hikayeyi farklı yollardan bitirme seçenekleri.
  • Modifiye edilebilir silahlar. Özel parçalar eklenerek yeni özelliklerle donatılabilen silahlar.