EVE-Online konusu bilimkurgu olan ve dünyada bir çok oyuncu tarafında oynanan devasa bir online oyunudur (MMOG). Oyuncular oyuna bir uzay pilotu olarak başlarlar ve çeşit çeşit uzay gemileriyle EVE galaksisinde dolaşırlar. Oyun İzlandalı bir şirket olan CCP Games tarafından geliştirildi ve Aralık 2003 yılında da Simon & Schuster Interactive tarafından piyasaya sürüldü.

EVE tarihi günümüzden cok da uzak olmayan bir gelecekte Dünya da başlar. Dünya’nın kaynakları artık tükenmeye yüz tutmuştur ve insanların tek çaresi yeni gezegenlere yerleşmektir. Bu ihtiyaca cevap olarak en büyük buluş sayılan Stargate ler ortaya çıkmıştır. İnanılmaz mesafeleri çok kısa sürelerde almayı sağlayan bu cihazlar insan ırkının evrene hızla yayılmasını sağlamıstır. Ne varki bir sure sonra Stargate lerin onları götürebileceği son yerlere ulaşılmıs ve insanlar arasında yüzyıllar sürecek amansız savaşlar başlamıstır.

Doğal bir solucan deliği olan EVE in(doğal bir stargate) keşfi herşeyi değismiştir. Bu yeni kapı insanları evrenin hiç bilinmeyen bir kısmına atar. Milyonlar sınırsız kaynağın olduğu bu uçsuz bucaksız yere akın eder. Ancak doğa acımasız yüzünü bir kez daha gösterir ve EVE aniden kapanır. EVE kapısının gerisindeki kurulmakta olan gezegenler birçok insanın mezarı olur, ayakta kalabilen sayılı gezegenden hayat sıfırdan başlar. Zamanla EVE kapısının diğer tarafı bir mite sonrada bir efsaneye dönüşür.

Unutulmuş olan Stargate teknolojisininin tekrar bulunması bu yeni evrenin 5 Irk tarafından paylaşıldığını; gösterir bunlar Amarr, Minmatar, Caldari ve Gallentedir. Çok geçmeden bu 4 Irk 2 dev savaş ile birbirine düşer artık kaybedilecek birşey kalmayıncaya kadar savasırlar, bu noktadan sonra evrensel bir barış anlaşması imzalanır….

EVE tarihi cok kısa olarak boyle özetlenebilir. Çok kişi tarafından bilinmesede EVE gercekten çok iyi bir mmorpg dir, sci-fi bir yapısı olduğunu tahmin etmişsinizdir sanırım Very Happy
EVE Online bir yıldan uzun bir suredir www.mmorpg.com un en yuksek puanlı oyunu olarak duruyor. Ayrıca 2005 yılının en iyi online oyun en iyi grafik ve en iyi pvp ödüllerinin de sahibi (yine www.mmorpg.com un ödülleri)
Ayrıca EVE i diğer mmo lardan ayıran en önemli özellik skill geliştirmedir, EVE de bi skill i geliştirmeyi seçerseniz statlarınıza göre bir training time çıkar ve bu süre örneğin 3 saat işte 3 saat sonra birsey yapmanıza gerek olmadan hatta oyunda olmasanız bile tamamlanacaktır. Bazıları için bu çok kötü bir özellik bazıları içinse muhteşem, bende güzel buluyorum hem bu sayede “off simdi mmorpg oynamaya başlarsam kesin okul uzar” gibi endişe de duymuyorsunuz.

Offical Site olan www.eve-online.com dan daha fazla bilgi alabilir ve indirebilirsiniz, ayrıca 14 gün ücretsiz oynamanız için gerekli olan trial code ‘a sitemizdeki Eve Banner ına tıklayarak kolayca ulaşabilirsiniz.

http://myeve.eve-online.com/download/videos/ adresinden trailer (video) ları izleyebilirsiniz no other destiniy ve Inver fades gerçekten güzeldir.

 Irklar

Amarr ırkı Birleşmiş Katolik kilisesinden geriye kalan ve kendilerine İnançlılar diyen bir topluluktur. Amarr ırkı ışıktan hızlı yolculuğu keşfetmiş ve bu yeni teknolojisi sayesinde genişleyene bir imparatorluk kurup, özellikle Minmatar ırkını köleleştirmişlerdir. Amarr’ın bu genişleyene politakasının temelinde ise galaksiye kendi düzenlerini ve sistemlerini getirme düşüncesi yer alıyordu. Yalnız bu durum Amarr İmparatorluğunun Gallante ve özellikle Jove ile karşı karşıya gelmesiyle son bulur. Özellkile koskoca İmparatorluk donanmasının, sadece ama sadece tek bir Jovian mothership (Ana Gemi) tarafından yok edilmesinden sonra imparatorluk ağır bir darbe alır ve bunu fırsat bilen Minmatar efendilerine karşı ayaklanarak, kendi cumhuriyetlerine kurarlar. Minmatar ırkını genel olarak açıklamak gerekirse, Eve evreninin “ezilmiş” ya da varoş topluluğu olarak tanımlayabiliriz. Ayrıca en az güneş sistemine sahiptirler ve hala büyük bir çoğunluğu ya Amarr’da köledir ya Gallante’de mülteci olarak yaşamaktadır.

Gallante ve Caldari ırklarının anayurtları aynı yıldız sistemidir. Gallante ırkı köken olarak Tau Ceti sistemindeki Fransız kolonistlerdir. Tau Ceti daha sonra Caldari Prime oldu ve büyük bir uluslar arası şirket tarafından gezegenin doğal yapısı değiştirilmeye başlandı. Ama solucan deliğinin çökmesiyle bu işlem yarım kaldı ve Caldari Prime yaşanamaz bir yer olarak kaldı bunun sonucunda da daha gelişmiş bir toplumun ortaya çıkması gecikti. Gallante ırkı ise bu sırada daha yaşanabilir bir yerde gelimeye devam etti ve Eve evrenindeki ilk demokratik cumhuriyeti kurdular.

Jovian ise diğer ırklar gibi bir insan kolonisiydi. Solucan deliğinin çökmesinden sonra Jovianlar gelişmiş teknolojileri sayesinde hemen toparlanabildiler ve neredeys kayıpsız olarak bu kötü dönemi atlatmayı başardılar. Diğer ırklar daha kendilerini toparlama aşamasındayken, onlar uzayın derinliklerine seyahat ediyor, yeni sistemler, kaynaklar ve teknolojiler geliştiriyorlardı. Zaten koskoca Amarr İmaparatorluk donanmasının sadece bir ane Jovian mothership tarafından yok edilmesi de ne kadar gelişmiş olduklarının bir göstergesiydi. Daha sonra genetik alanına yoğunlaştılar, çünkü hem uzaydaki hayata daha uyumlu olmayı hem de uzun yıldızlararası yolculuklara dayanıklı bir yapıya ulaşmak istiyorlardı. Yalnız daha sonradan Jovian Hastalığı dene bir virüsten dolayı genetikleri değiştirilmiş ve neredeyse genetiksel olarak birbirinin aynısı olmuş Jovian halkının çok büyük bir çoğunluğu öldü geri kalanları da galaksinin dört bir yanına dağılıp görünürden kayboldular. Jovian ırkı hakkında her ne kadar az bilgi olsa da, Caldari ırkına P.O.D. teknolojisini verdikleri bilimektedir.

Oynanış

EVE Online “Tranquility” adından büyük bir süper-bilgisayar üzerinden çalıştırılmaktadır ve Tranquility’nin oyun dünyasının en güçlü bilgisayarı olduğu ileri sürülmektedir. Bunun dışında 2 tane de test server’I bulunmaktadır. Server günlük olarak belirli bir zamanda bir saatliğine kapanır, böylece gerekli hatalar ayıklanarak ve düzenlemeler yapılarak server’a yüklenen yük azaltılır.

Detaylar

EVE Online World of Warcraft, Guild Wars veya Everquest II gibi devasa oyunlarından olduç a farklıdır çünkü oyuncu oynadıkça değil “learning skills” adındaki becerilerini “train” çalıştırdıkça deneyim kazanır bu da oyunun devamlı oynanmasını engeller, fazladan oynamak oyuncuya daha fazla deneyim puanı kazandırmaz, sadece daha fazla para sağlar. Her becerinin 5 tane level’ı vardır, ve bu levellara ulaşmak artan bir zaman şeklinde (örneğin level1’e geçmek 13 dakika, level2’ye geçmek 45 dakika, level3’e 2-3 saat, level4 4-5 gün, level5’e ulaşmak da 12-16 gün sürebilir) gerçekleşir.

Beceriler de belli gruplar altında toplanmıştır ve bu grupları etkileyen 5 faktör vardır, bunlar; “Intelligence”, “Perception”, “Charisma”, “Willpower” ve “Memory”. Bu faktörler geliştikçe bağlı oldukları becerilerin öğrenme zamanı azalmaktadır. Aynı şekilde bu faktörleri arttıran da beceriler ve aletler vardır.

Her oyuncu temel bir kaç beceri (skill) ile oyuna başlar (bu beceriler, karakter seçilirken oyuncunun isteği doğrultusunda belirlenir) ve yeni beceri kitapları satın alınarak, karakter gelişimi sağlanır.

 Beceri Çalıştırma Zamanı

Becerilerin çalıştırılması, oyuncu bağlı olsa da olmasa da devam eder. Becerilerin gelişmesi için gerekli zamanı kısaltan “ Learning” (öğrenme) becerisi vardır. Bu beceri geliştirilerek, diğer becerilerin daha kısa sürede gelişmesi sağlanmış olur. Bununla beraber, çok sayıda becri bulunduğu için tüm beceri alanlarında gelişme sağlanması imkansızdır. B yüzden oyunda çoğu oyuncu, gelişmek istediği bir alana yoğunlaşır ve o alanla ilgili becerileri çalıştırırlar.

Ekonomi

EVE Online’da sadece bir tane para birimi vardır, o da ISK’dir (Inter Stellar Kredit), bu para birimi aynı zamanda İzlanda’nın da milli parasıdır. Oyuncular kendi aralarında her türlü malı veya ürünü değiş tokuş edebilir ya da oyunun çok gelişmiş piyasasında ISK karşılığında satabilirler. Oyundaki ekonominin en büyük özelliği büyük bir bölümünün oyuncular tarafından idare ediliyor oluşudur. Bilgisayarın yönettiği karakterler sadece belli başlı ürünleri piyasaya sürerler.

Ürünlerin blue printlerini (projelerini) ellerinde tutan ve bu becerisi gelişmiş olan oyuncular, o ürünleri üretebilmektedirler de. Üretim konusunda herhangi bir sınır olmamakla beraber, oyundaki neredeyse tüm mallar oyuncular tarafından üretebilmektedir. Oyunun başka bir özelliği de ürünler yıldız sistemlerinden yıldız sistemlerine fiyat olarak değişiklik göstermektedir ve bu durumu etkileyen de kaynakların miktarı, arz-talep ve yeterli iş gücü gibi dinamikler etkili olmaktadır. Aynı şekilde oyundaki ekonomi sıkı bir şekilde oyundaki politik durumla da alakalıdır. Şirketlerin kurulması yada yıkılması da ekonomiyi etkileyene faktörler arasındadır.

Teknik olarak bakılırsa da EVE Online’daki ekonomi bir open economy’dir (açık ekonomi) yani yapımcıların (yada baştaki sistemin) piyasaya karışmadığı, piyasanın fiyatları ve dengeleri arz-talep ilişkisine göre ayarladığı ve belirlediği bir ekonomidir.

‘7 Haziran 2007 tarihinde CCP’nin son açıklamasına göre, şirket oyunun ekonomik kısmını daha da geliştirmek için bir ekonomist tuttuğunu açıklamıştır.

Oyunda gene oyuncular tarafında yönlendirilen ve ana piyasadaki gibi işlemeyen başaka bir 2. piyasa vardır. Bu piyasaya “Contracts” (Kontratlar) denir. Bu sistem oyunculara arasındaki her türlü ürünün farklı metotlar kullanılarak alışveriş edilmesini olanak sağlar.

Savaşlar

EVE Online’da savaşlar, hem stratejik hem de “Point-and-click” (İşaretle ve tıkla) arayüzünü kullanan bir karar verme şeklinde gerçekleşir. Her ırkın farklı bir savaş taktiği olduğu gibi, savaşlarda asıl başarı oyuncunun savaş becerilerindeki üstünlüğüne ve gemisini iyi kullanmasına bağlıdır. EVE’in kullandığı savaş sistemi her boyuttaki savaş gemisinin savaşta etkili bir biçimde kullanılmasına olanak sağlamaktadır. Büyük savaş gemilerinin silahları genelde gene kendi boyutlarındaki gemilere en çok zararı verecek şekildedir. Bu sayede büyük gemiler kendilerin daha küçük gemilere istenilen zararı veremez, bu yüzden savaşlarda gemilerin stratejik düzeni (kaç tane, hangi türden olacak gibi ) hayati önem taşımaktadır. Aynı şekilde küçük gemiler büyük gemilere tek başlarına fazla zarar verememektedir ama sayıca fazla oldukları zaman oldukça etkili olabilmektedirler.

Oyundaki açık Oyuncu-karşı-Oyuncu (PvP) sistemi ve gemilerin kargo bölmelerinin olması, korsanlığın ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Çok çeşitli korsanlık taktikleri olsa da en yaygını kalabalık gruplar halinde kargo gemilerine saldırmaktır. Bunun yaygınlaşmasını önlemek için de oyunda CONCORD adında polis grubu oluşturulmuştur. Herhangi bir grupla düşmanlığı olmayan nötr oyunculara saldıranlar, etiketlenir ve güvenlik sistemi 1.0 üzerinden 0,5 ile 1.0 arasında olan sistemlerde, CONCORD tarafından saldırıya uğrarlar. Aynı zamanda oyuncular kendilerini öldüren oyuncuların başına ödül koyabilir ve yakalanmaları durumunda onlara bu ödül verilir.

Oyunda zengin kaynakların, düşük güvenlikli bölgelerde yoğunlaşmış olması, büyük şirketlerin doğmasına sebep olmuştur. Çoğunlukla Oyuncu bazlı şirketler vardır ve bu şirketler de kendi aralarında “Alliance” adlı ittifaklar kurmuşlardır. Başka bir şey de şirketlerin P.O.S. (Player-Operated Starbases) adı verilen Uzay İstasyonları kurabilmeleridir. Bu sayede oyuncular istedikleri uzay sistemlerinde üsler kurabilmektedirler ve bu üsler yardımıyla gerek uzay gemisi üretebilir gerek de maden işleyebilirler.

Ölüm

Eğer bilgisayarın yönettiği bir gemi patlarsa, arkasında “wreck” adı verilen bir hurda yığını bırakır. Geminin kargosunda bulunan tüm mallar o wreckin içinde bulunur ve başka bir gemi tarafından alınabilir. Bazı özel modülleri kullanarak da bu hurdalardan işlenebilir metal parçalar v.b. gibi diğer maddeler çıkartılıp markette satılabilir.

Eğer bir oyuncunun gemisi patlarsa, oyuncu hayat kurtarıcı bir pod ile dışarıya atılır. Bu kurtarma gemisi çok küçük olmakla beraber aynı zamanda çok da hızlıdır ve bu sayede hemen tehlikeli ortamdan uzaklaşabilir. Tabiiki bu pod da atlatılabilir. Böyle bir durumda, oyuncu klonu hangi istasyondaysa orda tekrar oyuna döner ama sahip ölmeden önce sahip olduğu bazı özellikleri (implement) kaybederek. Bunların dışında eğer bir gemi sigorta yaptırmış ise, patladığında oyuncuya sigorta bedeli kadar para ödenir ve oyuncuya yeni bir gemi verilir ama bu gemi çok da güçlü değildir.

Fiyatı

Şu an için (2007 yılında) EVE’in aylık oynama bedeli 14,95 dolardır. Bu ücret kredi kartıyla internetten ödenebildiği gibi, sanal kart veya havale ile de ödenebilmektedir. Ayrıca EVE Online yeni başlayanlar içinde 14 günlük bir deneme süresi verebilmektedir. Bu şekilde bağlanabilmek için oyunun resmi internet adresine girip bazı bilgileri doldurmak yeterlidir. Bunun dışında oyunun kendisine bir para da ödenmek zorunda değildir. Oyunun kendisi yaklaşık 700mb olup, gene resmi internet adresinden bedava indirilebilir.

Oynayanlar

EVE Online’ı şu an oynayan yaklaşık 172,250 kayıtlı oyuncu vardır ve bunların dışında da yaklaşık 31.330 kayıtlı deneme sürümünü oynayanlar vardır. Oynayanların %95’i erkek %5’i bayandır. Ortalamam yaş 27 olup haftalık ortalama 17 saat, günde 2,5 saat oynanmaktadır. 14 Ocak 2007 tarihinde ise aynı anda 34.420 oyuncu bağlanarak yeni bir rekora imza atılmıştır.